Vilniaus lopšelis-darželis „Pilaitukas“, atliepdamas žaliojo Vilniaus idėjas ir iniciatyvas bei siekdamas tausoti ir puoselėti gamtą, įkvėpti aplinkinius, jau šeštus metus iš eilės įgyvendina Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą aplinkosauginio švietimo projektą „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu žalesnį rytojų kuriame kartu“. Kaip ir kiekvienais metais, iš gausybės idėjų ir iniciatyvų, buvo atrinktos pačios įdomiausios, prasmingiausios, į vaikų gamtamokslinį raštingumą orientuotos veiklos kryptys,
sudarytos sąlygos bendruomenės aplinkosauginei veiklai.
Metai iš metų tikslingai veikiant viena kryptimi, kyla visa daugiau idėjų lauko aplinkos puoselėjimui ir atnaujinimui, naujų erdvių kūrimui. Kuriant naujas edukacines žaliąsias erdves, siekiame sukurti palankius ugdymo(si) kontekstus vaikų spontaniškai tiriamajai veiklai, stebėjimams, smalsumo sužadinimui, iniciatyvumui.
Šiais metais darželio lauko aplinką papildė nauja edukacinė bičių pažinimo erdvė „Pažink bites“. Erdvę reprezentuoja ekspozicinis avilys, kurio pagalba vaikai turi galimybę iš arčiau susipažinti su bitininkyste. Inovatyvumo erdvei priduoda ant avilio pritvirtintos bitutės su QR kodais, po kuriais slepiasi įdomi ir vaikams lengvai suprantama informacija apie bičių gyvenimo ypatumus. Nuskenavę QR kodą, vaikai gali atrasti daug įdomios informacijos apie bites: susipažinti su naujomis sąvokomis, susijusiomis su bitėmis, susipažinti su bičių kūno dalimis, pažaisti smagų žaidimą, padainuoti linksmą dainelę. Siekiant ugdytiniams sudaryti sąlygas suvokti gamtos ryšius, edukacinė erdvė „Bičių avilys“ įrengta šalia natūralios pievelės, kurioje vasara gausu dobilų ir laukinių gėlių. Bitės darbininkės dažnai lankosi ir smagiai dūzgia ne tik natūralioje pievelėje, bet ir aplanko šalia esantį vaiskrūmių ir
vaismedžių sodelį. Pirmieji edukacinę erdvę aplankę vaikai stebėjosi, kad mažoms bitutėms reikia didelio namo ir susidomėję tyrinėjo bitučių būstą. Džiugu, kad ugdytiniai jau kelia klausimus ir inicijuoja diskusijas.
Darželio lauko aplinkoje kuriamos ne tik naujos edukacinės erdvės, bet mylimos, saugomos bei puoselėjamos jau turimos erdvės. Kiekvienais metais balandžio – gegužės mėnesiais organizuojama kasmetinė talka tapo mūsų darželio gražia, bendrystę ir aplinkosaugines idėjas plėtojančia tradicija. Savo gerais darbais gamtai suaugę rodo pavyzdį vaikams, kaip reikia puoselėti, mylėti ir rūpintis gamta. Talkos metu atnaujinome prieskoninių žolelių ir arbatžolių lysves, purenome braškių ir žemuogių pieveles, laistėme vaiskrūmius ir vaismedžius, tvarkėme natūralios pievelės aplinką. Pašnekesių, juoko, bendrystės kupina talka, įprasminama ne kaip darbas, o kaip ryšio su gamta ir aplinkiniais stiprinimas. Išpuoselėtoje gamtinėje aplinkoje smagu veikti, kurti ir atrasti.
Nors ikimokyklinio ugdymo turinio kaita gana intensyvi, tačiau eilę metų žinoma, jog bendravimas ir bendradarbiavimas su ugdytinių šeimomis yra neatsiejama ugdymo(si) dalis. Sėkmingas, grįžtamuoju ryšiu ir pasitikėjimu grįstas bendravimas yra puikiausias pavyzdys vaikams, ugdant jų komunikacinius, socialinius gebėjimus. Jau keletą metų iš eilės šeimas kviečiame dalyvauti bendruomenės renginyje, prasmingai leidžiant laiką drauge darželio žaliosiose edukacinėse erdvėse. Šventės metu vaikai kartu su tėveliais kviečiami į kelionę po skirtingas gamtines, į aplinkosaugą orientuotas stoteles. Šiais metais bendruomenės šventėje šeimos buvo kviečiamos atlikti įvairias gamtamokslines, aplinkosaugines užduotis: rūšiuoti atliekas, įvardinti tinkamus ir netinkamus darbus žemei, mokytis tausoti ir mažinti vartotojiškumą, kurti, eksperimentuoti su gamtine medžiaga, panaudoti antrines žaliavas naujiems projektams. Tai nepaprastai didelę pridėtinę vertę vaikams turinti veikla, kurios metu vaikai mokosi daug svarbių dalykų. Vaikai, paskatinti tėvelių ir mokytojų, savo rankomis įmetę kartoninę pakuotę į popieriaus ir kartono konteinerį, įsimins kaip reikia rūšiuoti atliekas kur kas geriau nei tyrinėdami plakatus apie atliekų rūšiavimą. Kiek džiaugsmo suteikė vaikams
veikimas stotelėje „Maišelių dekoravimas“, kuomet vaikai pamatė, kaip popierinis maišelis, papuoštas, dekoruotas gamtine medžiaga ir antrinėmis žaliavomis gali būti prikeltas antram gyvenimui. Patyriminė veikla ir šiltas lietutis, lydėjęs vaikus bei jų tėvelius visos šventės metu, sukūrė daug naudingų patirčių, paliko daug gerų įspūdžių, emocijų bei smagaus laiko visiems drauge.
Gražia švente užbaigėme mokslo metus ir lydimi naujų aplinkosauginių idėjų įžengėme į vasarą. Birželio pirmą savaitę kūrybiškai ir išradingai minėjome aplinkosaugos savaitę. Siekiant sužadinti vaikų smalsumą, norą tyrinėti bei pažinti gamtą, šiais metais aplinkosauginės veiklos buvo orientuotos į vaikų savarankišką veikimą gamtoje. Vaikai buvo skatinami medituoti, atsipalaiduoti gamtoje: atliekant jogos pratimus vaikams buvo siūloma tapti medžiu, vėju, smilga. Sužaliavusioje darželio aplinkoje, vaikai ieškojo skirtingų žalios spalvos atspalvių, mėgino juos apibūdinti ir suprasti, kodėl pavėsyje augančio augalo lapeliai tamsiai žali, o šviežiai saulės spinduliuose išsiskleidę lapeliai šviesiai žali.
Vaikai su malonumu atlieka įvairius gerus darbus gamtai: laisto augalus, ravi piktžoles, padeda apsivertusiam vabalui atsistoti, kelyje pasitaikiusią sraigę perkelia į pakrūmes. Matant, kiek daug gerų emocijų patiria vaikai veikdami žaliosiose darželio edukacinėse erdvėse, kyla pedagogų motyvacija kurti įdomias veiklas, kontekstus, kuriuose vaikai turėtų galimybę pažinti ir atrasti juos supančią gamtą bei joje slypinčias paslaptis.
Straipsnį parengė: mokytoja ekspertė Sigita Norvilienė, vyresnioji mokytoja Greta Urbšienė,
dir. pav. ugdymui Lilija Dževeckaja