Visuomenės aplinkosauginio švietimo projektas „Gamtos pažinimo link – aš ir tu vaiskrūmius auginame ir tyrinėjame kartu”

Štai ir atkeliavo rugsėjis, mokymo įstaigoms tai lyg dar viena nauja pradžia, prasideda nauji mokslo metai, kuriems nuolatos išsikeliame naujus tikslus, puoselėjame naujus lūkesčius. Tačiau labai svarbu nepamiršti ir pradėtų darbų. Tad Vilniaus lopšelio-darželio „Pilaitukas“ komanda mažais, tačiau užtikrintais žingsneliais tęsia Visuomenės aplinkosauginio švietimo projekto „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu vaiskrūmius auginame ir tyrinėjame kartu“ numatytus darbus. 

Šių metų visai nerudeniškas rugsėjis mus džiugino vasariškais, saulėtais ir neįprastai šiltais orais, kurių dėka mes turėjome galimybę daug laiko praleisti gamtoje. Tačiau prieš kimbant į naujus darbus norisi prisiminti vasaros laikotarpiu įgyvendintas idėjas ir gamtos labui nuveiktus reikšmingus darbus.

Vasarai vos tik prasidėjus, birželio mėnesį, darželio kieme buvo įrengta dar viena edukacinė erdvė „Lauko atradimų-eksperimentų stotelė“. Šios edukacinės erdvės įkūrimo tikslas – patirtinio ugdymo(si) pagrindu sudaryti sąlygas vaikams ugdytis gamtamokslinius gebėjimus, tyrinėjant, eksperimentuojant, stebint gamtą, atliekant bandymus su gamtine medžiaga. Vaikai su dideliu susidomėjimu veikia naujai įkurtoje edukacinėje erdvėje. Jų veiduose atsispindinčios emocijos, patiriami įspūdžiai, atradimo džiaugsmas – tai tik vienas iš įrodymų, jog ši erdvė puikiai atliepia ikimokyklinio amžiaus vaikų poreikius bei tenkina norą sužinoti, atrasti bei pažinti.

Įkvėpti vaikų begalinio noro ne tik pažinti, atrasti, tyrinėti bet ir puoselėti artimiausią aplinką, suskubome įgyvendinti dar vieną projekte numatytą idėją – suorganizavome respublikinį projektą „Švaresnis rytojus“. Projekto tikslas – plėtoti vaikų, tėvų, pedagogų sampratą, jog tai, kokiame pasaulyje mes gyvename priklauso tik nuo mūsų pačių, nuo mūsų požiūrio į tvarų daiktų naudojimą bei gamtos saugojimą ir puoselėjimą. Projekte dalyvaujančios įstaigos ne tik kūrė kūrybinius darbelius iš antrinių žaliavų bei gamtinės medžiagos, bet ir teikė idėjas, kaip sumažinti vartotojiškumą, gamtos užterštumą bei skatinti daugkartinį daiktų naudojimą. Respublikinio ekologinio projekto „Švaresnis rytojus“ apibendrinimui parengėme edukacinį – metodinį leidinį „Planetos ateitis mūsų rankose“. Leidinyje patalpintos pedagogų bei tėvų pasiūlytos kūrybinių darbelių, metodinių priemonių, pagamintų iš antrinių žaliavų ir gamtinės medžiagos idėjos su trumpais aprašymais bei nuotraukomis.

Vasara – uogų metas. Tuo šią vasarą įsitikino ir mūsų darželio vaikai, nes turėjo galimybę ne tik stebėti kaip „Vaiskrūmių sodelyje“ auga vaiskrūmiai, lysvėse noksta braškės bei žemuogės, bet ir paragauti darželio kieme augančių vaiskrūmių ar daugiamečių žolinių augalų subrandintų ir sunokintų uogų. O kiek džiaugsmo vaikams suteikė projekto metu pagamintų dėlionių „Vaiskrūmiai“ dėliojimas, kurias sudėlioję vaikai dalinosi įspūdžiais vieni su kitais, įvardino koks vaiskrūmis puikuojasi jo sudėliotoje dėlionėje, džiaugėsi, jog toks pats vaiskrūmis auga ir darželio kieme, prisiminė kokios spalvos ir kokio skonio uogos auga ant šio vaiskrūmio.

Na, o po vasaros visuomet atkeliauja ruduo, kuris kupinas ne tik įvairiausių rudens gėrybių, bet ir idėjų bei veiklų. Tad nieko nelaukdami, sparčiais žingsneliais, keliaujame aplinkosauginio švietimo projekto „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu vaiskrūmius auginame ir tyrinėjame kartu“ tikslo įgyvendinimo link.

Rugsėjo mėnesį mūsų laukė dar viena, įspūdinga, naujų žinių ir atradimų apie Lietuvoje augančius vaiskrūmius kupina kelionė į Greckų šeimos ūkį „Geltoni botai“. Išvykos tikslas buvo susipažinti su Lietuvoje augančiais vaiskrūmiais.

Atvykus į ūkį mus pasitiko malonūs šeimininkai, kurie pakvietė vaikus ir suaugusius pasivaikščioti jų puoselėjamose gervuogių, aviečių, vynuogių bei juodųjų serbentų plantacijose. Edukacijos metu vaikai ne tik sužinojo, kaip auginamos avietės, gervuogės, vynuogės, juodieji serbentai, bet ir turėjo galimybę paskanauti šviežių, prisirpusių aviečių, gervuogių, vynuogių, stebėti gamtos grožį. Smalsius tyrinėtojus ūkyje prikaustė ant rąstų augantys grybai šitakiai. Ši edukacija buvo kupina įspūdžių, naujovių bei atradimų visiems kartu ir kiekvienam atskirai.

Šis rugsėjis mus lepino nuostabiu, vis dar vasara kvepiančiu oru. Tad tai puikus metas išvykoms į Pilaitės mikrorajono mišką-parką. Tai dar viena puiki edukacija, kurios tikslas pažinti daugiamečius žolinius augalus. Pasivaikščiojimų po mišką metu vaikai stebėjo miške augančius daugiamečius žolinius augalus, mokėsi juos atpažinti bei įvardinti, grožėjosi kraštovaizdžiu, įvardino gamtos ir žmogaus sukurtus objektus. Aptarė kraštovaizdžio grožio sampratą, pastebėjo taršos atvejus, diskutavo apie miško užterštumo žalą žmogui. Nuotraukose fiksavo miške augančius uogakrūmius, grįžę į grupę enciklopedijose, internete ieškojo informacijos apie juos.

Ir nors projekte numatytos veiklos dar ne visos įgyvendintos, mūsų darželio bendruomenė vieningai sutaria, jog gamta, pati nuostabiausia žaidimų ir atradimų laboratorija.


Straipsnį parengė priešmokyklinio ugdymo mokytojos ekspertės Sigita Norvilienė ir Virginija Dagilienė, pavaduotoja ugdymui Lilija Dževeckaja